شما اینجا هستید

تب‌های اولیه

Block title
Block content

محمد علي عباس پور

آقای مهندس محمدعلی عباس پور رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شركت ماشین سازی منگان تا سال 1347 در یكی از شهرستانهای استان كرمان زندگی می‌كردند، پس از آن به تهران آمده و وارد دبیرستان خوارزمی ‌شده و سپس در رشته مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدند.
بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به علت معافیت از خدمت سربازی، بلافاصله در كارخانه سیمان صوفیان مشغول به كار شدند. یك واحد هزار تنی كارخانه در حال كار و احداث 3 خط دیگر جزء طرح توسعه آن بود. مدت 2 سال در آن كارخانه مشغول به كار و حدود 2 سال در پروژه ریخته‌گری تراكتور سازی تبریز ادامه كار دادند. مدتی نیز در شركت ملی فولاد (كرمان) مشغول به كار بودند كه این زمان مقارن با ایام انقلاب بود.
شور و شوق سازندگی باعث شد كه شركت فولاد را ترك نموده و كار طراحی و ساخت را در سال 1358 آغاز نمایند كه اولین كار ایشان پس از انقلاب اسلامی، طراحی و ساخت یك كارخانه گچ با ظرفیت 200 تن در روز بود كه تمامی تجهیزات این كارخانه در ایران ساخته شد. فعالیت بعدی ایجاد كارخانه نمك با ظرفیت 100 تن در روز بود. سپس كارخانه‌های گچ 500 تن را اجرا نموده و بعد از این فعالیت‌ها به تهران بازگشته و شركت ماشین سازی منگان را تاسیس كردند. این شركت با الهام از نام منگان، كه معرف نوعی فولاد منگنزدار می‌باشد و در اثر برخورد و ضربه سخت تر می‌شود، آماده تحمل موانع و مشكلات سنگین كه در برابر فعالیت‌های طراحی و ساخت وجود داشته و دارد، گرفته شده است.
پس از ورود به صنعت قند، مدت 5 الی 6 سال با جدیت در این صنعت فعالیت نموده ولی متاسفانه به دلیل مشكلات اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها، تغییراتی ایجاد گردید و همین موضوع باعث شد كه زمینه فعالیت شركت را تغییر داده و در زمینه تجهیزات زمینی فرودگاهها فعالیت نمایند كه این پروژه‌ها نیز با موفقیت به پایان رسیدند.
در آن زمان تلاش‌های زیاد این شركت به كمك وزارت صنایع سنگین جهت اخذ پروژه‌های سیمان كه قرار بود در ایران ساخته شود، به نتیجه‌ای نرسید و با توجه به سیاستهای اتخاذ شده آن زمان و گرایش به واردات خط تولید سیمان، فرصت اجرای این خط تولید از دست رفت.
این موضوع سبب شد زمینه‌های فعالیت شركت در ارتباط با طراحی و ساخت تجهیزاتی باشد كه كوچك بوده و حساسیت زا نباشد. لذا در بررسی های به عمل آمده تجهیزات دریایی و بندری به عنوان تخصص اصلی و زمینه فعالیت شركت انتخاب گردید.
" اولین پروژه در سال 1372 مربوط به خرید تجهیزات بندری بود كه قرارداد آن قبلاً با یك شركت آلمان شرقی منعقد و گشایش اعتبار آن برای طرف خارجی صورت گرفته بود. از آنجایی كه زمان پروژه مصادف با فروپاشی دیوار برلین بود با تلاش بسیار توانستیم همان دستگاه را با قیمت معادل آلمان شرقی و با طرح جدیدتری اجرا نماییم. در این پروژه، بانك مركزی اعتباری كه به نفع منگان گشایش شده بود را هرگز پرداخت ننمود و از 14 میلیون مارك، حتی یك مارك هم پرداخت نگردید. ولی با این اعتقاد كه طراحی و ساخت یك نیاز واقعی در كشور می‌باشد و بدون آن خودكفایی و صنعتی شدن معنایی ندارد، با هر شرایط سخت و دشواری كه بود این پروژه راه‌اندازی گردید و انجام این پروژه، منگان را در طراحی و ساخت تجهیزات بندری تثبیت نمود."
پروژه بعدی مربوط به طراحی و ساخت تخلیه غلات از كشتی بود. تا آن زمان ایران تجهیزات زیادی خریداری كرده بود كه همگی آنها با تكنولوژی نیوماتیك بوده و استهلاك خیلی بالایی داشتند و دارای انرژی مصرفی بالا و ظرفیت پایین بودند. شركت منگان نوع جدیدی از سیستم تخلیه را بدون همكار خارجی و به تنهایی اجرا نمود كه این پروژه نیز پروژه موفقی محسوب می‌شد و پس از آن، سازمان بنادر و كشتیرانی اینگونه تجهیزات را فقط با این تكنولوژی خریداری می‌كرد.
"در سال 1378 پروژه جرثقیل‌های بندری را اجرا نمودیم كه در نوع خود، اولین به شمار می‌آمد. در این راستا ابتدا جرثقیل‌های 15 تنی را ساختیم و سپس، در گام بعدی، ادعا نمودیم كه قادریم جرثقیل‌های 150 تنی را طراحی و اجرا نماییم كه در این راه با مشكلات و موانع زیادی برخورد نمودیم ولی به نتیجه رسیدیم و تجهیزات راه‌اندازی شد و طراحی و ساخت آن نیز به تایید موسسه رده‌بندی BV فرانسه رسید. این پروژه واقعاً پروژه موفقی در سطح منطقه بود."
برای طراحی این نوع جرثقیل، تیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف همكاری نموده و با استفاده از الگوریتم ژنتیك، موفق به ارائه یك آرشیتكت جدید شدند. عباسپور می‌گوید:
"پس از آن پروژه‌های دیگری مانند جرثقیل‌های كانتینری و تجهیزات بندری را تجربه كردیم. حتی جرثقیل‌هایی كه بر روی سكوهای نفتی كار می‌كردند. در حقیقت در انتخاب مصمم بودیم و به نتیجه رسیدیم و مورد تایید موسسات رده‌بندی قرار گرفت و توانستیم گواهی كلاس جهت این پروژه‌ها را دریافت كنیم. انتخاب بعدی ما، تجهیزات انتقال مواد بود كه در پروژه‌های معدنی و فلزی كار كردیم از جمله پروژه انبار كنستانتره مس خاتون آباد و در كنار تمامی این امكانات صنعتی، فن‌های خیلی بزرگ تا قدرت پنج مگاوات را نیز تجربه كردیم."
در طول 27 سال گذشته، همواره از شركت ها و گروههای زیادی برای ساخت استفاده نموده است و در طول تمامی این سالها، بخش مهندسی منگان از نظر كمی بیشتر از بخش ساخت، نیرو داشته است. از طرف دیگر به علت آنكه در بخش عمده‌ای از این دوره، همكار و شریك خارجی نداشته است، جبراً در زمینه تدوین دانش فنی تلاش زیادی كرده است.
مهندس عباس پور در مورد فعالیتهای كلی شركت می‌گوید:" منگان در حال حاضر در زمینه‌های زیر مجری كلید تحویل پروژه‌ها می‌باشد:
انواع جرثقیل: شامل جرثقیل‌های بندری، جرثقیل‌های شیپ یارد، جرثقیل‌های شناور فراساحل، جرثقیل‌های خاص، جرثقیل‌های كانتینری
تجهیزات انتقال مواد: تجهیزات تخلیه و بارگیری مواد( بالك، مایعات، نگله ای، كانتینری) به كشتی، هواپیما و قطار
تجهیزات انباشت و برداشت از قبیل انواع استاكر، ری كلایمر، اسكراپر
تجهیزات انتقال از طریق باند نقاله‌های بلند با پیچ های افقی و عمودی
تجهیزات فرآیند: توربو ماشین‌ها شامل پمپ، توربین، كمپرسور
مهندسی احتراق: انواع مشعل های صنعتی گازسوز، مازوت سوز، مولدهای گاز گرم
تجهیزات كانه آرایی: انواع سنگ شكن، آسیاب، سپراتور، خشك كن
تمامی پروژه‌های اجرا شده منگان در طول 10 سال اخیر بر اساس استانداردهای معتبر جهانی بوده و برای بعضی از پروژه‌های بزرگ و مهم گواهینامه كلاس از موسسه رده‌بندی جهانی اخذ گردیده است. یكی از آخرین پروژه‌های اجرا شده منگان، جرثقیل‌های بزرگ شیپ یارد بوده است كه طراحی و ساخت آن بر اساس استاندارد FEM توسط موسسه رده‌بندی BV تایید گردیده است. در حال حاضر محصولات منگان با توجه به كیفیت قادر است با محصولات مشابه اروپایی رقابت كند.
منگان در طول سالهای اخیر بالغ بر 100 میلیون دلار پروژه كلید تحویل اجرا نموده‌است كه همه آنها برای اولین بار در ایران و منطقه بوده‌است."
عباس پور در پوشش یك صنعتگر نظر خود را ارائه می‌دهد:" در شرایط حاضر با توجه به تمامی جوانب راه‌حل دیگری برای توسعه كشور به غیر از محوریت صنعت وجود نخواهد داشت، لذا یك استراتژی شفاف صنعتی و سازگار نمودن محیط با استراتژی فوق ضروریست."

محمد علي عباس پور

دیدگاه‌ها